the Empathy level and Patient-Nutritionist Relationship model during and after COVID-19 in students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/respyn24.2-844

Keywords:

COVID-19, pandemic, nutritionists, Empathy

Abstract

Introduction: The COVID-19 pandemic had an impact on the interactions of the world population, there are few studies describing these changes in health professionals. Objective: To detect differences in the level of empathy and the nutritionist-patient relationship model in nutrition students during and after the COVID-19 pandemic. Material and method: The study was descriptive, cross-sectional, non-experimental, with the voluntary participation of 63 nutrition students who performed their social service, 36 during the pandemic and 27 post-pandemic. The questionnaires used were the Jefferson Medical Empathy Scale (version E) and the Nutritionist-Patient Relationship Model questionnaire. Statistical analysis was performed with the SPSS v. 23 program, using the Chi-square test for correlations, considering statistical significance with a value p≤0.05.  Results: The level of empathy, its components of compassion and putting oneself in the patient's place are diminished in pandemic with respect to post-pandemic with values of p<0.05. Conclusion: The pandemic did negatively affect the level of empathy of the nutritionist towards the patient; therefore, we support the need to generate therapies to support health professionals during pandemics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yunuen Quintero Silva, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Yunuen Quintero Silva, Dra en Cs., ORCID: 0000-0003-0014-6264, área de interés: Ciencias de la salud, Obesidad y Metabolismo, Microbiota intestinal, Probióticos, Salud Pública. Adscripción: Licenciatura en Nutrición Humana, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, email: yunuen.quintero@umich.mx

Ana Cristina Mendoza Terrazas, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Ana Cristina Mendoza Terrazas, LNH., ORCID: 0009-0009-1522-3809, área de interés: Ciencias de la salud., Adscripción: Licenciatura en Nutrición Humana, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, email: 1711807f@umich.mx

Anel Gómez García, Instituto Mexicano del Seguro Social

Anel Gómez García, Dra en Farmacología. ORCID: 0000-0002-9158-1095, área de interés: Ciencias de la Salud (Diabetes, Obesidad), Adscripción: Centro de Investigación Biomédica de Michoacán, Instituto Mexicano del Seguro Social. email: anel.gomez@imss.gob.mx / anel.gomez.garcia@gmail.com

References

Alcorta-Garza, A., González-Guerrero, J. F., Tavitas-Herrera, S. E., Rodríguez-Lara, F. J., Hojat, M., Alcorta-Garza, A., González-Guerrero, J. F., Tavitas-Herrera, S. E., Rodríguez-Lara, F. J., & Hojat, M. (1977). Salud mental. Salud Mental, 28(5), 57–63. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252005000500057&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Alcorta-Garza, A., González-Guerrero, J. F., Tavitas-Herrera, S. E., Rodríguez-Lara, F. J., Hojat, M., Alcorta-Garza, A., González-Guerrero, J. F., Tavitas-Herrera, S. E., Rodríguez-Lara, F. J., & Hojat, M. (2005). Validación de la Escala de Empatía Médica de Jefferson en Estudiantes de Medicina Mexicanos. Salud Mental, 28(5), 57–63. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252005000500057&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Barello, S., & Graffigna, G. (2020). Caring for Health Professionals in the COVID-19 Pandemic Emergency: Toward an “Epidemic of Empathy” in Healthcare. Frontiers in Psychology, 11(June), 9–12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01431 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01431

Barraza, M. A., More, C., Calzadilla-Nuñez, A., Aguilera, F., & Díaz-Narváez, V. P. (2019). Empatía, componentes de la empatía y declinación empática en estudiantes de nutrición y dietética. Revista Salud Uninorte, 35(3), 360–373. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55522019000300360&lng=en&nrm=iso&tlng=es DOI: https://doi.org/10.14482/sun.35.3.152.41

Bustos Saldaña, R., Vargas Quezada, N. del R., Ramírez Mejía, K. P., Martínez Haro, P. L., Jiménez Mejines, S., & Gutiérrez Denlz, T. (2016). Empatía a los pacientes y autoestima en estudiantes de medicina del Occidente de México. Revista de Educación En Ciencias de La Salud, 13(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6289275

Castañeda G., C. D., M.Ronelsys, M., & Jesús, C. S. F. de. (2021). La vacunación y sus retos. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores., 119, 6.

Cerame del Campo, A. (2019). Manual de la relación médico paciente (Foro de la Profesión Médica de España (ed.)).

Chaturvedi, K., Vishwakarma, D. K., & Singh, N. (2021). COVID-19 and its impact on education, social life and mental health of students: A survey. Children and Youth Services Review, 121, 105866. https://doi.org/10.1016/J.childyouth.2020.105866 DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105866

Chigwedere, O. C., Sadath, A., Kabir, Z., & Arensman, E. (2021). The Impact of Epidemics and Pandemics on the Mental Health of Healthcare Workers: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 6695. https://doi.org/10.3390/ijerph18136695 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18136695

Chung, A., Famouri, M., Hryniowski, A., & Wong, A. (2021). COVID-Net Clinical ICU: Enhanced Prediction of ICU Admission for COVID-19 Patients via Explainability and Trust Quantification. http://arxiv.org/abs/2109.06711

Danet Danet, A. (2021). Impacto psicológico de la COVID-19 en profesionales sanitarios de primera línea en el ámbito occidental. Una revisión sistemática. Medicina Clínica, 156(9), 449–458. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2020.11.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.medcli.2020.11.009

Díaz-Narváez, V. P., Silva-Vetri, M. G., Stocklin, B., González-Díaz, E., Calzadilla-Núñez, A., Torres-Martínez, P., & Reyes-Reyes, A. (2021). Empatía en estudiantes y profesores de una escuela odontología de República Dominicana. Revista de La Facultad de Medicina, 70(2), e90850. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v70n2.90850 DOI: https://doi.org/10.15446/revfacmed.v70n2.90850

Dosil Santamaría, M., Ozamiz-Etxebarria, N., Redondo Rodríguez, I., Jaureguizar Alboniga-Mayor, J., & Picaza Gorrotxategi, M. (2021). Impacto psicológico de la COVID-19 en una muestra de profesionales sanitarios españoles. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 14(2), 106–112. https://doi.org/10.1016/j.rpsm.2020.05.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rpsm.2020.05.004

Fernández Peñaloza, L. E., & Huánuco Vicente, L. X. (2018). Calidad de atención del personal de salud desde la percepción del usuario externo del centro de salud Chilca [Universidad Peruana de Los Andes]. https://repositorio.upla.edu.pe/handle/20.500.12848/1099

Ferry, A. V., Wereski, R., Strachan, F. E., & Mills, N. L. (2021). Predictors of UK healthcare worker burnout during the COVID-19 pandemic. QJM: An International Journal of Medicine, 114(6), 374–380. https://doi.org/10.1093/qjmed/hcab065 DOI: https://doi.org/10.1093/qjmed/hcab065

García Alvarado, J. (2014). Carácterización de la Relación Nutriólogo-paciente en estudiantes de la licenciatura en Nutrición, Facultad de Medicina, UAEM, Periodo 2012B, Universidad Autonoma del Estado de México.

Kliszcz, J., Nowicka-Sauer, K., Trzeciak, B., Nowak, P., & Sadowska, A. (2006). Empathy in health care providers--validation study of the Polish version of the Jefferson Scale of Empathy. Advances in Medical Sciences, 51, 219–225. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17357313

Montilva M, García M, Torres A, Puertas M, & Zapata E. (2015). Empatía según la escala de Jefferson en estudiantes de Medicina y Enfermería en Venezuela. Investigaciones en Educacion Medica [revista en Internet] 2015 [acceso 04 de Abril de 2019]; 04(16):223-228. Investigación En Educación Médica, 4(16). DOI: https://doi.org/10.1016/j.riem.2015.04.006

Morales-Concha, L., Ccarita-Yucra, K., Marroquin-Santa Cruz, J. A., & Atamari-Anahui, N. (2018). Evaluación de la empatía en estudiantes de medicina humana en una universidad pública de la sierra sur del Perú. Educación Médica, 19(6), 327–332. https://doi.org/10.1016/J.EDUMED.2017.04.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.04.006

Ñahuincopa Uñoc, R. (2019). Empatía en el cuidado enfermero, en el hospital Regional de Huancavelica - 2019 [Universidad Nacional de Huancavelica]. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/2921

Ness, M. M., Saylor, J., Di Fusco, L. A., & Evans, K. (2021). Healthcare providers’ challenges during the coronavirus disease ( COVID ‐19) pandemic: A qualitative approach. Nursing & Health Sciences, 23(2), 389–397. https://doi.org/10.1111/nhs.12820 DOI: https://doi.org/10.1111/nhs.12820

Ogle, J., Bushnell, J. A., & Caputi, P. (2013). Empathy is related to clinical competence in medical care. Medical Education, 47(8), 824–831. https://doi.org/10.1111/MEDU.12232 DOI: https://doi.org/10.1111/medu.12232

Olivera, J., Braun, M., & Roussos, A. (2010). Intrumentos para la evaluación de la empatía en psicoterapia. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 19(3), 211–220. https://0-dialnet-unirioja-es.cataleg.uoc.edu/servlet/articulo?codigo=4264625

Ornell, F., Halpern, S. C., Kessler, F. H. P., & Narvaez, J. C. de M. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on the mental health of healthcare professionals. Cadernos de Saúde Pública, 36(4). https://doi.org/10.1590/0102-311x00063520 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00063520

Parra Ramírez, G. D. J., & Cámara Vallejos, R. M. (2017). Nivel de empatía médica y factores asociados en estudiantes de medicina. Investigación En Educación Médica, 6(24), 221–227. https://doi.org/10.1016/J.RIEM.2016.11.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.11.001

Rodríguez Guerro, Á. (2009). Relación médico-paciente en algunos campos clínicos de la Pontificia Universidad Católica de Chile [Pontificia Universidad Católica de Chile]. https://concepciongenetica.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/06/relaciocc81n-med-paciente-ed-andros.pdf

Ruiz de Chavez-Ramírez, D., Almeida Perales, C., & Robles Vázquez, D. (2024). Comportamientos alimentarios y estilos de vida en docentes investigadores durante y post confinamiento por pandemia COVID–19. RESPYN Revista Salud Pública y Nutrición, 23(3), 11–20. https://doi.org/10.29105/respyn23.3-778 DOI: https://doi.org/10.29105/respyn23.3-778

Sánchez-Loyo, L. M., Morfín-López, T., & Vega-Michel, C. (2021). Vivencias de ansiedad por la pandemia por covid-19 en llamadas de urgencias psicológicas. Psicología Iberoamericana, 29(3), e293340. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=133968747010 DOI: https://doi.org/10.48102/pi.v29i3.340

Ulloque, M. J., Villalba, S., de Villalba, T. V., Fantini, A., Quinteros, S., & Díaz-Narváez, V. (2019). Empathy in medical students of Córdoba, Argentina. Archivos Argentinos de Pediatria, 117(2), 81–86. https://doi.org/10.5546/AAP.2019.81 DOI: https://doi.org/10.5546/aap.2019.eng.81

Villacorta Dávila, L. V. (2019). Empatía del profesional de enfermería relacionado a la adherencia al tratamiento en pacientes con tuberculosis en el Centro de Salud Gustavo Lanatta Lujan Collique - Comas 2019 [Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/39565

Yildiz, A., Ercan, A., & Müftüoğlu, S. (2019). An evaluation of empathic tendencies of dietitians working in Ankara. Nutrition & Dietetics, 76(4), 438–443. https://doi.org/10.1111/1747-0080.12487 DOI: https://doi.org/10.1111/1747-0080.12487

Published

2025-06-25

How to Cite

Quintero Silva, Y., Mendoza Terrazas, A. C., & Gómez García, A. (2025). the Empathy level and Patient-Nutritionist Relationship model during and after COVID-19 in students. RESPYN Revista Salud Pública Y Nutrición, 24(2), 1–9. https://doi.org/10.29105/respyn24.2-844

Issue

Section

Artículo Original

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.