Characterization of the food environment at a public university: An observational study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/respyn24.3-891

Keywords:

ENTORNO ALIMENTARIO, estilo de vida, Universidad

Abstract

Introduction: Food environments encompass the set of physical, economic, political, and sociocultural factors related to the availability, accessibility, affordability, and nutritional quality of food and beverages within a community. Objective: To observe and describe the characteristics of the food environment within and around the Faculty of Nutrition at a Public University in Monterrey, Nuevo León, Mexico. Material and method: Descriptive observational study conducted in and around the Faculty of Nutrition (within a 500-meter radius), evaluating 53 food establishments using the Nutrition Environment Measures Survey – Restaurants (NEMS-R), adapted and complemented with the NOVA classification system. Establishments were categorized as "healthy," "less healthy," or "unhealthy." Data were recorded in a coded database and analyzed using descriptive statistics. Results: Of the establishments evaluated, 49.1% were classified as "unhealthy," 49.1% as "less healthy," and only 1.9% as "healthy." A high concentration of outlets offering ultra-processed products with low nutritional value was observed in the surrounding area. Conclusion: The findings highlight the need for interventions that promote healthy eating habits, implement policies that support the availability of nutritious foods, and encourage collaboration with local vendors, in alignment with the guidelines of the Healthy School Environments Strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edna Judith Nava González, Autonomous University of Nuevo León

Subdirectora General 

Facultad de Salud Pública y Nutrición

Universidad Autónoma de Nuevo León

Nohemí Liliana Negrete López, Autonomous University of Nuevo León

Área de interés: Patrones de alimentación y estilo de vida

Lugar de adscripción:

Universidad Autónoma de Nuevo León

Facultad de Salud Pública y Nutrición

Secretaria Académica de Posgrado

Magdalena Soledad Chavero Torres, Autonomous University of Nuevo León

Área de interés: Estilo de vida: hábitos de alimentación, actividad física.

Lugar de adscripción:

Universidad Autónoma de Nuevo León

Facultad de Salud Pública y Nutrición

Responsable del Laboratorio de Proceso de Atención Nutricia

Myriam Gutiérrez López, Autonomous University of Nuevo León

Área de interés: Estilo de vida y nutrición materno infantil

Lugar de adscripción:

Universidad Autónoma de Nuevo León

Facultad de Salud Pública y Nutrición

Subdirectora de Licenciatura

Alpha Berenice Medellín Guerrero, Autonomous University of Nuevo León

Área de interés: Salud Pública y Nutriología

Lugar de adscripción:

Universidad Autónoma de Nuevo León

Facultad de Salud Pública y Nutrición

Subdirectora de Proyectos Educativos

Erika González Guevara, Autonomous University of Nuevo León

Área de interés: Bienestar psicosocial y estilo de vida

Lugar de adscripción:

Universidad Autónoma de Nuevo León

Facultad de Salud Pública y Nutrición

Subdirectora de Formación Integral al Estudiante

References

Bernabé-Ortiz, A., Herrera-Añazco, P., Arellano-Arroyo, E., Alvarado-Jacinto, W., & Pereda-Castro, W. (2022). Percepción del ambiente alimentario universitario y su asociación con sobrepeso y obesidad en estudiantes de Lima, Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 39(4), e22189.

Castillo-Cedeño, I., Flores-Davis, L. E., & Miranda-Cervantes, G. (2017). Hacia una universidad de convivencia saludable: Percepción de un grupo de estudiantes de bachillerato del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE). Revista Electrónica Educare, 21(1), 397–419. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.20 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.21-1.20

Dooris, M., Farrier, A., Doherty, S., Holt, M., Monk, R., & Powell, S. (2016). The UK Healthy Universities Self-Review Tool: Whole system impact. Health Promotion International. Advance online publication. https://doi.org/10.1093/heapro/daw099 DOI: https://doi.org/10.1093/heapro/daw099

Glanz, K., Sallis, J. F., Saelens, B. E., & Frank, L. D. (2007). Nutrition Environment Measures Survey in stores (NEMS-S): development and evaluation. American journal of preventive medicine, 32(4), 282–289. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2006.12.019 DOI: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2006.12.019

Gobierno de España, & Ministerio de Sanidad. (2016). Red Española de Universidades Saludables (REUS). https://www.sanidad.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/promocion/UniversidadesSaludables/REUS.htm

Morales, J., Matta, H., Fuentes-Rivera, J., Pérez, R., Suárez, C., Alvines, D., & Carcausto, W. (2018). Exceso de peso y riesgo cardiometabólico en docentes de una universidad de Lima: Oportunidad para construir entornos saludables. Educación Médica, 19, 256–262. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.08.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.08.003

Pérez-Ferrer, C., Auchincloss, A. H., de Menezes, M. C., Kroker-Lobos, M. F., Cardoso, L. de O., & Barrientos-Gutiérrez, T. (2019). The food environment in Latin America: A systematic review with a focus on environments relevant to obesity and related chronic diseases. Public Health Nutrition, 22(18), 3447–3464. https://doi.org/10.1017/S1368980019002891 DOI: https://doi.org/10.1017/S1368980019002891

Reyes Fernández, R. M. (2018). La universidad y su articulación con la sociedad en la búsqueda de entornos saludables en Yaguajay. Humanidades Médicas, 18(3), 576–597. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300576&lng=es&tlng=es

Mazorco-Salas, J. E., Rojas-León, G. A., Gómez-Romero, R. F., Duarte-Rueda, J. R., & Granados-Mendoza, M. C. (2021). Diseño de una metodología para la co-creación de ambientes saludables en entornos educativos universitarios. Hacia la Promoción de la Salud, 26(2), 49–67. https://doi.org/10.17151/hpsal.2021.26.2.5 DOI: https://doi.org/10.17151/hpsal.2021.26.2.5

Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). (2016). Influencing food environments for healthy diets (Vol. 45). FAO. https://openknowledge.fao.org/server/api/core/bitstreams/14a2828e-2b07-444a-a0b2-af111b0efd30/content

Herforth, A., & Ahmed, S. (2015). The food environment, its effects on dietary consumption, and potential for measurement within agriculture-nutrition interventions. Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). https://doi.org/10.13140/RG.2.1.3803.8249 DOI: https://doi.org/10.1007/s12571-015-0455-8

Instituto de Salud del Estado de México. (2018). Salud en la Universidad. https://salud.edomex.gob.mx/isem/salud_universidad

Jiménez-Ramos, F. S., Tume, F., & Olivares-Etchebaster, M. (2020). “Científica Saludable”: Un proyecto de universidad saludable basado en el enfoque de promoción de la salud y bienestar. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 24(4), 398–400. https://doi.org/10.14306/renhyd.24.4.1110 DOI: https://doi.org/10.14306/renhyd.24.4.1110

Ropero Lara, A. B., Beltrá García-Calvo, M., & Reina Vaíllo, R. (2023). El contexto universitario como espacio promotor de hábitos saludables. Revista Española de Salud Pública, 97(3), e202305032. https://doi.org/10.4321/S1135-57272023000300005

López-Alonso, A., Liebana Presa, C., Sánchez-Valdeón, L., López-Aguado, M., Quiñones-Pérez, M., & Fernández-Martínez, E. (2021). La universidad como un entorno saludable: Un estudio transversal. Enfermería Global, 20(3), 221–243. https://doi.org/10.6018/eglobal.441601 DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.441601

Muñoz Galeano, M. E., & López Restrepo, S. (2024). Caracterización del entorno alimentario de una universidad en Medellín, Colombia: Retos para la promoción de una alimentación saludable. Revista Chilena de Nutrición, 51(1), 76–85. https://doi.org/10.4067/s0717-75182024000100076 DOI: https://doi.org/10.4067/s0717-75182024000100076

Organización Panamericana de la Salud (OPS), & Organización Mundial de la Salud (OMS). (2018). Universidades promotoras de salud: Estrategias para la implementación de entornos universitarios saludables. https://www.paho.org/es/documentos/universidades-promotoras-salud-estrategias-para-implementacion-entornos-universitarios

Popkin, B. M., Adair, L. S., & Ng, S. W. (2012). Global nutrition transition and the pandemic of obesity in developing countries. Nutrition Reviews, 70(1), 3–21. https://doi.org/10.1111/j.1753-4887.2011.00456.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1753-4887.2011.00456.x

RMUPS – Red de Universidades Saludables. (s/f). Rmups.org. Recuperado el 13 de junio de 2025, de https://rmups.org/

Sánchez Ordóñez, J. M., & Gimeno Navarro, M. Á. (2022). Universidades saludables: Conceptos, dimensiones y enfoques para la construcción de entornos universitarios saludables. Hacia la Promoción de la Salud, 27(1), 234–250. https://doi.org/10.17151/hpsal.2022.27.1.16 DOI: https://doi.org/10.17151/hpsal.2022.27.1.16

Swinburn, B. A., Sacks, G., Hall, K. D., McPherson, K., Finegood, D. T., Moodie, M. L., & Gortmaker, S. L. (2011). The global obesity pandemic: Shaped by global drivers and local environments. The Lancet, 378(9793), 804–814. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)62037-5 DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(11)60813-1

Published

2025-10-17

How to Cite

Nava González, E. J., Negrete López, N. L., Chavero Torres, M. S., Gutiérrez López, M., Medellín Guerrero, A. B., & González Guevara, E. (2025). Characterization of the food environment at a public university: An observational study. RESPYN Revista Salud Pública Y Nutrición, 24(3), 45–55. https://doi.org/10.29105/respyn24.3-891

Issue

Section

Artículo Original

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.