Social media and academic use among health sciences students: a cross-sectional study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/respyn24.3-858

Keywords:

Estudiantes, Ciencias de la salud, Redes sociales

Abstract

Introduction: The use of social media is common among students, facilitating communication, information exchange, and its application in various academic aspects. Objective: To analyze the use, frequency, and perception of the usefulness of social media for academic purposes among health science students. Material and method: A cross-sectional study was conducted with 685 health science students using a convenience sampling method. A questionnaire was administered in the classroom to collect data on sociodemographic variables and social media usage. The data were analyzed using frequencies, percentages, means, standard deviation, and chi-square tests to identify differences by gender. Results: 73.0% of the participants were female, with an average age of 21.1 ± 2.5 years. Facebook and WhatsApp were used by 98.5% of the students, with an average usage of 4.6 ± 3.5 and 5.9 ± 4.4 hours per day, respectively. 88.6% used social media for academic purposes, with WhatsApp (92.1%) and Facebook (83.4%) being the most popular platforms. Gender differences were found in the use of Twitter, Instagram, Messenger, and Snapchat (p < .05). Additionally, 61.6% of students believed that social media fosters teamwork. Conclusion: WhatsApp and Facebook are the most commonly used social media platforms for academic purposes. It is recommended to diversify their use in academic activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina Janett Hernández Ruiz, Autonomous University of Nuevo León

Doctorado en Ciencias con acentuación en Investigación Educativa, Universidad de Educación y Desarrollo Cultural de Monterrey (EDEC), Monterrey, Nuevo León, México.

Georgina Mayela Núñez Rocha, Autonomous University of Nuevo León

Doctorado en Medicina, Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Medicina, Monterrey, Nuevo León, México.

Guillermo Cano Verdugo, Autonomous University of Nuevo León

Doctorado en Ciencias de Enfermería, Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Odontología, Departamento de Odontología Preventiva y Social, Monterrey, Nuevo León, México.

Ana Elisa Castro Sánchez, Autonomous University of Nuevo León

PhD. Philosophy Doctor, Université Laval Faculté des sciences sociales: Quebec, QC, CA.

Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Salud Pública y Nutrición, Centro de Investigación en Nutrición y Salud Pública, Nuevo León, México.

María Natividad Ávila Ortiz, Autonomous University of Nuevo León

Doctorado en Filosofía con orientación en Trabajo Social y Políticas comparadas de Bienestar Social, Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Trabajo Social, San Nicolás de los Garza, Nuevo León, México.

José Luis Jasso Medrano, Autonomous University of Nuevo León

Dr. en Psicología, Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Psicología, Monterrey, Nuevo León, México.

References

Asociación de Internet MX. (17 de mayo de 2022). 18º estudio sobre los hábitos de los usuarios de Internet en México. https://www.asociaciondeinternet.mx/estudios/habitos-de-internet

Barajas Villarruel, J. I., Benítez Lima, M. G., Noyola Rivera, R., & Buenrostro Morán, J. M. (2017). The use of social networks by the students of a Mexican public university. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 16(10), 132–148. https://doi.org/10.26803/ijlter.16.10.10 DOI: https://doi.org/10.26803/ijlter.16.10.10

Botías Rubio, D., Botías Pelegrín, M., & Alarcón Vera, I. (2018). El papel de las redes sociales en educación. En C. López García & J. Manso (Eds.), Transforming education for a changing world (pp. 335–342). Adaya Press. https://doi.org/10.58909/ad18887865 DOI: https://doi.org/10.58909/ad18887865

Castro, P. J., & González Palta, I. N. (2016). Percepción de estudiantes de Psicología sobre el uso de Facebook para desarrollar pensamiento crítico. Formación Universitaria, 9(1), 45–56. https://doi.org/10.4067/S0718 50062016000100006 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000100006

Chávez Martínez, J. J. (2014). Las redes sociales en la educación superior. Revista de Educación y Desarrollo Social, 8(1), 102–117. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5386178

Diario Oficial de la Federación. (2 de abril de 2014). Reglamento de la Ley General de Salud en materia de investigación para la salud. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/regley/Reg_LGS_MIS.pdf

Fernández De la Iglesia, J. C., Casal Otero, L., Fernández Morante, M. C., & Cebreiro, B. (2020). Actitudes y uso de Internet y redes sociales en estudiantes universitarios/as de Galicia: Implicaciones personales y sociales. Revista Prisma Social, (28), 145–160. https://revistaprismasocial.es/article/view/3372

Gewerc Barujel, A., Montero Mesa, M. L., & Lama Penín, M. (2014). Colaboración y redes sociales en la enseñanza universitaria. Comunicar, 42(21), 55–63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4524701 DOI: https://doi.org/10.3916/C42-2014-05

Gómez Hurtado, I., García Prieto, F. J., & Delgado García, M. (2018). Uso de la red social Facebook como herramienta de aprendizaje en estudiantes universitarios: Estudio integrado sobre percepciones. Perspectivas Educacionales, 57(1), 99–119. https://doi.org/10.4151/07189729 Vol.57 Iss.1 Art.645 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.57-Iss.1-Art.645

González Martínez, J., Lleixà Fortuño, M., & Espuny Vidal, C. (2016). Las redes sociales y la educación superior: las actitudes de los estudiantes universitarios hacia el uso educativo de las redes sociales, de nuevo a examen. EKS, 12(2), 19. https://doi.org/10.14201/eks20161722138 DOI: https://doi.org/10.14201/eks20161722138

IBM Corp. (2017). IBM SPSS Statistics for Windows (Versión 25.0) [Software]. https://www.ibm.com/products/spss-statistics

Iglesias García, M., & González Díaz, C. (2014). Facebook como herramienta educativa en el contexto universitario. Revista de Historia de la Comunicación y Sociedad, 19, 379–391. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45606 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45606

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (13 de junio de 2023). Encuesta sobre disponibilidad y uso de tecnologías de la información y la comunicación en los hogares (ENDUTIH) [Comunicación social]. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/ENDUTIH/ENDUTIH_22.pdf

Islas Torres, C., & Carranza Alcántar, M. R. (2011). Uso de las redes sociales como estrategias de aprendizaje: ¿Transformación educativa? Revista Apertura, 3(2), 1–20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68822737001

Martínez Serrano, M. C., & Ferraz da Cunha, E. (2016). Uso de las redes sociales por los alumnos universitarios de educación: un estudio de caso de la península ibérica. Tendencias Pedagógicas, 28, 33–44. https://doi.org/10.15366/tp2016.28.003 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2016.28.003

Morales Ramírez, A., Zacatenco Cruz, J. D., Luna Luna, M., García Lozano, R. Z., & Hidalgo Cortés, C. (2020). Acceso y actitud del uso de Internet entre jóvenes de educación universitaria. Revista Digital de Investigación y Documentación Universitaria, 14(1), 1–11. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1174 DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1174

Neerú, S., Gaima, S., Madhur, V., Adarsh, K., Manmeet, K., & Lakshmi, P. V. M. (2020). Efecto de los sitios de redes sociales en la calidad de vida de los estudiantes universitarios: un estudio transversal de una ciudad en el norte de la India. Science World Journal, 2020, Article 8576023, 1–8. https://doi.org/10.1155/2020/8576023 DOI: https://doi.org/10.1155/2020/8576023

Prieto Navarro, L., Muñoz San Roque, I., & Torre Puente, J. C. (2021). Percepción y utilización de las redes sociales por parte de estudiantes de educación. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (21), 1–30. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2021.10256

Rodríguez Gallego, M., López Martínez, A., & Martín Herrera, I. (2017). Percepciones de los estudiantes de ciencias de la educación sobre las redes sociales como metodología didáctica. Revista de Educación Médica, 50, 77–93. https://www.redalyc.org/pdf/368/36849882005.pdf DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.05

Rodríguez Rodríguez, J., & Reguant Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. Revista de Innovación y Revisión Educativa, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048

Valenzuela Argüelles, R. (2013). Las redes sociales y su aplicación en la educación. Revista Digital Universitaria, 14(4), 1–14. https://www.revista.unam.mx/vol.14/num4/art36/art36.pdf

Vizcaíno Laorga, R., Catalina García, B., & López de Ayala, M. C. (2019). Participación y compromiso de los jóvenes en el entorno digital: usos de las redes sociales y percepción de sus consecuencias. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 554–572. https://doi.org/10.4185/RLCS 2019 1345 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1345

We Are Social & Hootsuite. (27 de enero de 2021). Digital Report 2021: el informe sobre las tendencias digitales, redes sociales y mobile. https://wearesocial.com/es/blog/2021/01/digital-report-2021-el-informe-sobre-las-tendencias-digitales-redes-sociales-y-mobile/

Published

2025-11-03

How to Cite

Hernández Ruiz, K. J., Núñez Rocha, G. M., Cano Verdugo, G., Castro Sánchez, A. E., Ávila Ortiz, M. N., & Jasso Medrano, J. L. (2025). Social media and academic use among health sciences students: a cross-sectional study. RESPYN Revista Salud Pública Y Nutrición, 24(3), 67–75. https://doi.org/10.29105/respyn24.3-858

Issue

Section

Artículo Original

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.